Vejledning til KlarLøn godkenderfunktion

Svar og information

Hvis du som Lønpartner har behov for at sikre din uafhængighed overfor din kunde i forbindelse med lønbehandling, kan du bruge KlarLøn godkendelse. Ved at bruge KlarLøn, sikrer du korrekt håndtering af personoplysninger, sådan at du lever op til sikkerheden i den nye persondatalov. Hvis du er revisor og skal bevare din uafhængighed, skal dine kunder godkende din lønindberetning.
Alt dette er gjort nemt og overskueligt med KlarLøn.

Er du endnu ikke tilmeldt KlarLøn, kan du tilmelde dig her, eller kontakte os på 72 27 91 11.


I denne vejledning kan du finde svar på følgende: 

  • Sådan giver du rettigheder til at godkende løn i KlarLøn
  • Sådan sender du lønnen til godkendelse i KlarLøn
  • Sådan skal din kunde godkende lønnen i KlarLønRGB_Book demo_100_ (1)
  • Sådan kan din kunde bruge sin mobiltelefon til at godkende lønnen


Når din kunde skal godkende lønnen inden den er klar til lønkørsel, skal du sikre at du har givet din kunde de rigtige rettigheder i DataLøn.

Der skal være minimum én bruger hos din kunde, der har nedenstående rettighed:

mceclip0.png

Det er vigtigt at du opretter dig selv og din kunde med de rigtige rettigheder i DataLøn - Det er vigtigt at du samtidig ikke selv har rettighed til at godkende løn i DataLøn, du skal derfor fjerne flueben i 'DataLøn godkend løn' ved dine egne administrator rettigheder.

​Når du har indberettet en løn eller regulering, som du nu er klar til at sende til godkende hos kunden, klikker du på gem og send til godkendelse.

nyl_n37.PNG

 

Du vil få vist nedenstående skærmbillede, hvor du vælger i listen, hvem der skal godkende indberetningen.

nyl_n39.png

Dernæst vælger du om du vil sende en påmindelse om godkendelse på SMS, e-mail eller begge dele ved at sætte flueben. 

nyl_n38.png

Klik på Send. Lønindberetning eller regulering er nu gemt, og afventer godkendelse.

I DataLøn vil indberetningen have en farvet prik:

  • Orange prik: Lønnen afventer godkendelse fra kunden

  • Grøn prik: Lønnen er godkendt af kunden

  • Rød prik: Lønnen er afvist af kunden

  • Rød prik med kryds: Lønnen er ikke godkendt af kunden indenfor tidsfristen

​Din kunde modtager et link i en SMS og/eller en e-mail.

Billede.PNG

Kunden skal klikke på linket, og logge ind i Klarløn.

Capture.PNG

 

Her får kunden et overblik over alle lønninger, når de klikker på 'vis'. I bunden af siden kan de afvise eller godkende lønnen.

Når kunden godkender lønnen

Når kunden godkender lønnen, vil du kunne se lønnen i DataLøn med en grøn prik, som beskrevet ovenfor. Du skal derefter ikke gøre mere, lønnen er godkendt og udbetales på den valgte dispositionsdag. 

Capture.PNG

Hvis din kunde afviser lønnen

Hvis din kunde afviser lønnen, skal de kontakte dig og fortælle hvilke ændringer, der skal foretages til lønnen.

267.png

Her kan du se de skærmbilleder, som din kunde præsenteres for ved brug af smartphone.

Først skal kunden logge på KlarLøn:

Billede.PNG

Nu vil din kunde kunne se de indberetninger, der ligger i KlarLøn, ved klik på Vis.

Billede.PNG

Kunden kan nu vælge at godkende eller afvise lønnen.

Godkend løn

268.png

Når lønnen er godkendt, får kunden denne besked.

269.png

 

Afvis lønnen

Hvis din kunde afviser lønnen, skal de kontakte lønadministratoren og fortælle hvilke ændringer, der skal laves til lønnen.

267.png


Visma_DataLoen_GraphicElement_RGB-01